این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است همچنین آماده پرینت می باشد
پروژه کار آموزی شبکه بهداشت و درمان
امروزه آموزش و بهسازی منابع انسانی به
عنوان یکی از استراتژیهای اصلی دستیابی به سرمایه انسانی و سازگاری مثبت
با شرایط متغیر قلمداد میشود و از اینرو جایگاه و اهمیت راهبردی آن در
بقاء و توسعه سازمانی نمایان شده است. بدیهی است این فعالیت نیز مانند هر
فعالیت سازمانی دیگر مستلزم برنامهریزی صحیح و اصولی میباشد. نیازسنجی
جزء جداییناپذیر برنامهریزی آموزشی و نظام بهسازی منابع انسانی محسوب
میشود. طی فرآیند نیازسنجی، نیازها مشخص شده و برحسب اولویت برای ارضاء و
تحقق آنها اقدام میشود. نیازها برای انتخاب اقدامات درست، قبل از انجام هر
اقدامی مشخص میشوند. طراحی و اجرای پروژههای نیازسنجی آموزشی در هر سطحی
مستلزم پیروی از یک طرح و الگوی عمل مشخصی است. انتخاب یا طراحی و تدوین
الگوهای نیازسنجی میتواند باعث تسهیل و افزایش دقت و اعتبار فرآیند
نیازسنجی شود. یک الگوی مناسب باید هدف، قلمرو (حوزه)، روشهای اجرایی،
یاران سایر ابعاد لازم در جهت انجام یک پروژه نیازسنجی آموزشی را مشخص و
معین نماید. هدف پژوهش حاضر، بررسی الگوهای نیازسنجی موجود و مقایسه آنها
از نظر شرایط اجرا، زمان، مکان و کاربردها و همچنین تعیین مناسبترین
الگوها برای نیازسنجی در سیستم بهداشت و درمان استان اصفهان میباشد. و نیز
بدین منظور پس از بررسی اسناد و مدارک موجود و جستجوی گسترده در منابع
فارسی و انگلیسی، الگوها و تکنیکهایی که به صورت پراکنده دراین منابع
معرفی شدهاند را پژوهشگر با استفاده از بینشی سیستماتیک، کلیه این الگوها و
تکنیکهای موجود را در یک چارچوب کلی در پنج طبقه قرار داده و ضمن معرفی
الگوهای هر طبقه، مزایا و معایب هر یک را مورد نقد و بررسی قرار گرفت. برای
سنجش میزان تناسب و کاربرد الگوها و مدلهای مختلف از طریق مطالعه توصیفی
پیمایشی با استفاده از ابزارهای نظیر پرسشنامه و مصاحبه سازمان
نیافته،نظرات مدیران و معاونان و کارشناسان ستادی و بهداشتی (۱۹) شبکه
بهداشتی و درمانی در سطح استان اصفهان (۸۰ نفر)، تحت بررسی قرار گرفت و
نتایج تحقیق در دو بخش عبارتند از:
برای نیازسنجی نیازهای بهداشتی جمعیت تحت پوشش: الگوهایی مناسب هستند که دارای ویژگیهای زیر باشند:
۱- مفهوم نیاز به عنوان فاصله بین وضع موجود و مطلوب و نیز به عنوان برداشت
ترکیبی. ۲- منابع تعیین نیاز، جامعه، اهداف و ارزشهایشان. ۳- ابزارهایی
نظیر مشاهده مستقیم و پرسشنامه و … . ۴- شناسایی نیازها در سطح شهرستان. ۵-
ملاک تعیین الگو، میزان مشارکت جمعیت. ۶- مناسبترین شرایط زمانی نیازسنجی
در چند مرحله. ۷- مناسبترین شرایط مکانی تجمع نمایندگان مردم در یک مکان
خاص. ۸- مناسبترین شرایط اجرایی، تجمع نمایندگان در یک مکان خاص، تکنیک
دلفی. ۹- کاربردیترین الگوها، الگوهای ترکیبی و الگوهای هدف – محور
برای نیازسنجی نیازهای سازمانی کارکنان: الگوهایی مناسب هستند که دارای ویژگیهای زیر باشد:
۱- مفهوم نیاز به عنوان برداشت ترکیبی و نیز به عنوان فاصله بین وضع موجود و
مطلوب. ۲- منابع تعیین نیاز، کارکنان شاغل در شبکه و آرمانها و اهداف
سیستم. ۳- ابزارهای نظیر پرسشنامه، مشاهده مستقیم و … . ۴- شناسایی نیازها
در سطح منطقه و شغل. ۵- ملاک تعیین الگو، میزان مشارکت کارکنان. ۶-
مناسبترین شرایط زمانی نیازسنجی در چند مرحله. ۷- مناسبترین شرایط مکانی
تجمع نمایندگان کارکنان در یک مکان خاص. ۸- مناسبترین شرایط اجرایی، تجمع
نمایندگان در یک مکان خاص، تکنیک دلفی. ۹- کاربردیترین الگوها، الگوهای
ترکیبی و الگوهای هدف – محور
بنابراین نیازسنجی آموزشی اولین و اساسیترین گام در برنامهریزی آموزشی
سیستم بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است و تعیین نیازها براساس الگوها و
تکنیکهای دقیق، میتواند اثربخشی و کارایی برنامهریزی این سیستم را
افزایش دهد
پروژه کارآموزی پزشکی در مرکز بهداشت
فهرست مطالب
چکیده
فصل اول : معرفی و تاریخچه
بهداری سابق
خانه بهداشت
مراکز بهداشتی درمانی
سازمان انتقال خون
عملکرد واحد مبارزه با بیماریها
عملکرد واحد تغذیه و مدارس
فصل دوم : فعالیتها
اهداف شبکه بهداشت ابهر
نگاهی بر بیمارستان امدادی ابهر
استراتژی های شبکه بهداشت ابهر
اهم فعالیتهای انجام شده بهداشت حرفه ای
عملکرد واحد بهداشت دهان و دندان
عملکرد واحد اسناد پزشکی
عملکرد نظارت بر درمان
فصل سوم : شرح تفصیلی آموخته ها
اهداف بهداشت محیط در نظام شبکه
مراکز تهیه و توزیع و نگهداری و فروش مواد
بهداشت مواد غذایی
شرح وظایف کاردان بهداشت محیط در مراکز بهداشتی درمانی
بحث و نتیجه گیری
گزارشی از تشکیل شبکه بهداشت و حقوق باروری
آشنایی یا واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت ابهر
اهداف برنامه های بهداشت خانواده
آموزش بهداشت روان در شبکه بهداشت ابهر
منابع و ماخذ
دانلود گزارش کارآموزی در شبکه بهداشت و درمان
شبکه بهداشت و درمان